dla wygody w poniższym tekście używamy określenia wiedźma zarówno dla kobiet, jak i mężczyzn
a) podstawa— magia jest stara jak świat, tak jak jej użytkownicy; jest związana z naturą
— poprzez połączenie się z elementami i siłami natury, czarownice są strażniczkami równowagi. Aby utrzymać ją na świecie, zwalczają siły zakłócające porządek i ład. Magia przekazywana jest z pokolenia na pokolenie, nie da się jej nabyć lub nauczyć, trzeba się z nią urodzić. Wszystkie zaklęcia i klątwy znajdują się w księgach czarów. Większość inkantacji używanych przez praktykantów tradycyjnej lub spirytystycznej (duchowej) magii, pochodzi z łaciny.
— magia nie ma płci, ale męscy potomkowie znacznie częściej jej nie dziedziczą (określani Defektami)
— wiedźmy dzielą się na sabaty, które stanowią władze w danym okręgu/ na danym terenie i zrzeszają kilka rodzin
— w sabatach pełni władzę Najwyższa Kapłanka/Najwyższy, stojąca na czele Rady
— najwyższą formą "władzy" wśród czarownic jest Kapituła, która tworzy i reguluje prawo ( utrzymywanie tajemnicy, ściganie wyjętych spod prawa, monitoruje relacje między rasowe); Kapitule przewodzi Arcymag;
b) fizjologia— wiedźmy posiadają taką samą fizjologię jak człowiek i pod tym względem się nie wyróżniają; starzeją się nieco wolniej, ale nie na tyle, aby dorównać wilkołakom oraz wampirom
— magią mogą wpłynąć na swój wygląd, lecz nie są w stanie wyczarować jedzenia, które ich nasyci i dostarczy wartościowych składników;
— zbytnie przeforsowanie organizmu magią może odbić się poważnie na zdrowiu wiedźmy;
c) umiejętności — wiedźmy przejawiają zdolności od małego; w dzieciństwie magia bywa niezwykle kapryśna dlatego dorośli zwracają szczególną uwagę na dzieci;
— praktykę wiedźmy zdobywają w rodzinnym domu oraz w instytucji (w Jericho jest to prywatna szkoła w dzielnicy Old Town) - wszystko zależnie od miejsca zamieszkania; specjalizacje magiczne można zdobywać jedynie w Nowym Orleanie, które uważa się za kolebkę magii;
— niektóre wiedźmy posiadają specjalne umiejętności; można je wylosować w tym
temacied) słabości — w wyniku nadmiernego posługiwania się magią może dojść do "wypalenia"; wiedźmy tracą wtedy na dłuższy czas swoje magiczne umiejętności. Zdarzały się przypadki trwałe, a także śmiertelne;
— nie posiadają super siły, ani szybkości; są pod tym względem równie kruche co zwykli ludzie
— używanie magii wymaga odpowiedniego skupienia, co oznacza, że rozkojarzona czarownica nie może rzucać czarów. Nie powinna znajdować się pod wpływem środków psychotropowych, alkoholowych i narkotyzujących, gdyż zaburzają one percepcję i w zależności od stężenia we krwi mogą całkowicie uniemożliwić korzystanie z mocy
— akt zaprzeczania albo braku wiary w swój magiczny potencjał, może spowodować nieumyślnie powstrzymywanie paranormalnej mocy wiedźmy
— przygnębiające uczucie wzbudzone przez nieuchronne niebezpieczeństwo, zło, ból, zagrożenie prawdziwe albo wyobrażone sobie; wszystko to może spowodować chwilową utratę mocy czarownicy
— magia czarownic podlega wpływowi ich stanu emocjonalnego. Silne emocje, takie jak zmartwienie i gniew, mogą podsycać moc do tego stopnia, że mogą stracić nad nią panowanie. Młode, niewyszkolone wiedźmy często nie panują nad swoją mocą i nie umieją jej jeszcze w pełni kontrolować, co może doprowadzić do zgubnych w skutkach wypadków
— wiedźmy to wciąż ludzie i dzielą z nimi ich słabości, m.in. śmiertelność (np. wiek, ścięcie głowy, choroba, uduszenie, itd.).
e) inne —